torsdag 6 december 2012

Klart tänkbart med skidorientering

På mitt jobb knåpar jag ihop en tidning fyra gånger per år som går ut till distriktets orienterare och orienteringsföreningar. Sedan ett par år tillbaka har jag en lite egen kolumn under namnet "klart tänkbart". Nu har jag precis skickat iväg nya nummret till tryck men tänkte ge en exkusiv (!) förhandsläsning i Oblog. Så, här kommer nummrets "Klart tänkbart".
" Jaha, vad händer nu då? Är det sådana här vintrar som vi ska ha kanske det är lika bra att börja med skid-orientering. Med ett rejält snötäcke redan tidigt i december och utan plusgrader i sikte känns det som det kan bli en lång, kall och snöig vinter för alla barmarkstörstande orienteringslöpare, som jag själv.

Men medan jag ser Skidorientering som ett alternativ, ett substitut, till “riktig” orientering så finns det andra delar i landet där skidorienteringen växer och tar plats. Lite överallt startas nya initiativ för att bryta ny mark i skidspår med kartställ på magen. Och kanske är det just detta. Skidorientering är ju en egen gren, inte ett alternativ, ett substitut. Och ja, det är klart att det borde finnas  Skidorientering även i Västergötland.

Bland orienterarna finns ett relativt stort skidintresse vilket gör att underlaget för utövandet av skidorientering borde finnas där. Nu var det ju emellertid ett tag sedan skidorienteringens glansdagar i Västergötland, men det pratas om det i föreningsleden. Det pratas om en tid då föreningarna annordnade både skidtävlingar och skidorienteringar. Även på slätten. Jag skriver “även” för jag är ju en man av slätten, det är här ifrån jag får mina referenser. Jag är medveten om att det i andra delar av distriktet bedrivs både skidverksamhet i betydligt större utsträckning och att det även förekommer ett och annat initiativ till Skid-O.

Men nu då. Nu och frammåt. Sedan 2011 är skidorienteringen en del av svensk orientering och med, vad det verkar tre av de fyra senaste vintrarna med, rejält med snö. Vad händer nu?

Västergötlands Orienteringsförbund står lite handfallna och saknar kompetens kring skidorientering och troligen är kompetensen ute bland föreningarna också relativt låg.

Det vi behöver göra är alltså att lära. Att lära och att med små steg pröva och börja. Börja med Skid-O. Pröva i liten skala, med klubbarrangemang, små närtävlingsliknande träningar. Det förbundet siktar på är att få till en liten organisation/arbetsgrupp (person) för att komma igång med verksamhet och sprida information om Skid-O och möjligheten at utöva den.
Vidare, kan frågor om utbildning bli aktuell, om intresset kring Skid-O ökar.

Det är viktigt att komma ihåg att vi börjar från noll, eller näst intill, men det vore roligt om ett par entusiaster ville arbeta med frågan på distriktsnivån, för att försöka hjälpa till att få lite fart. “Staka ut” framtiden för Skid-O i Västergötland, så att säga.

Skulle du känna att du är en av dem konaktar du mig på kansliet.

Tänkte jag skulle avsluta Skid-O snacket med att notera att jag inte skrivit ett ord om snötillgång, långsiktighet eller traditionen kring Skid-O i västergötland. Det har jag inte gjort för tanken med texten är att, kanske finns det ett gäng nyfikna och framtidsspanande orienterare/skidåkare som gillar tanken om Skid-O i Västergötland och skulle vilja att det fungerade väl här. Ett gäng som skiter i osäkerheten kring snö och som är sugna på att bryta ny mark med vaga traditioner i distriktet. Kanske skulle de med större sannolikhet välja att agera lokalt på klubbnivå eller kontakta mig för att utveckla Skid-O på distriktnivå om jag inte staplar eventuella hinder på varandra. Så, med det sagt har jag alltså inte sagt det!

Själv kallar jag mig inte skidåkare men kan faktiskt tänka mig Skid-O. Lite som att jag inte är löpare utan orienterare.

Kul det här med att det blev Skid-O propaganda i “Klart tänkbart” den här gången. På senaste styrelsemötet med VOF pratade vi mest om MTB-O och jag får väl säga att samma gäller även MTB-O, förutom det där med snön då...

Full fart för konsulenten
På mitt jobb, som konsulent på Västergötlands OF, är det verkligen full fart just nu. Under helgen som gick genomfördes årets Föreningsledarkonferens, Mötesplatsen, i Falköping med närmare 160 orienterare på plats. Full fart på flera olika delar och fullt med entusiasm och framtidstro. Enlig min mening en kanondag! Hoppas fler kände så.

Planerandet inför nästa års Utbild-ningshelg är också i full gång och för er som inte har, eller har noterat det, redan så är det riktigt glädjande att vi lyckats få med Thierry och Annika under stora delar av helgen. Kan bli minst sagt kanon!

Vidare arbetas det fortsatt med projekten och satsningarna som är på gång.Skärmfullt, kretstränarprojektet och breddsatsningen och naturligtvis har även den här tidningen varit i stort fokus den senaste veckan.

Som kontrast till de fullmatade arbetsdagarna kan väl noteras det till synes minimala utövandet av träning/idrott. En bråkande hälsena ställer till det, så löpning är fn uteslutet. Får väl valla till skidorna och slipa lite på skidåkandet inför Skid-O premiären. När nu den kan tänkas bli av?"

...det var det det. Vad tror ni? Blir det nån Skid-O i Västergötland eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar