tisdag 1 maj 2012

Pass med marginal

Det är underligt hur det kan bli när kroppen får bestämma. Idag skulle jag ut och köra ett lätt löppass, tänkte mig 7-8 km i lugnt tempo. Det började bra, tassade ner till spåret och gps pep för första km och visade 5,47.
Hmmm, 5,47, lite snabbare än så borde jag nog springa, tänkte jag, och höjde farten lite.
Klockan pep igen... 5,21.
Nåja, jag springer ju lätt och avslappnat, fast lite mer fart hade nog inte skadat.
Km tre och fyra visade, 5,09 och 5,07. Kroppen började kännas lätt, löpsteget lätt och ingenting som tog emot.
Jag ökar lite till... fast inte på bekostnad av den avslappnade löpkänslan utan den ska behållas. Nästa km gick på 4,51 och den efterföljande på 4,45.
Nu är det bara en km kvar, jag trycker på lite på den sista, men med marginal till tröttheten. Klockan pep en sista gång, 4,23.
Underligt, men festligt, när kroppen mår bra och bestämmer farten. Kul pass och bra pass. Med lite nerjogg blev det 8 km varav 7 progressivt. Gött!
_______________________

Segertåget för mina nya Ol-dojjor fortsätter. Efter en dubbelseger i helgen kan de stoltsera med fyra tävlingar och fyra segrar. Funderar på om jag inte ska ställa dem på hyllan, de har liksom redan gjort sitt...
_______________________

I helgen är det dags för 10MILA och för min del handlar det om en 8:e sträcka. Det innebär 13 km orientering men i ljus. Många av sträckorna går i mörker men det ser jag ut att kunna undvika i år.
_______________________

Och så en sorglig nyhet, Södervall stor, min träningskompis på vägen mot AXA, har lämnat in handuken för loppet. Han får inte ihop tiderna med övriga livet och då blev AXA en pusselbit som inte fick plats. Jag har full förståelse för att det inte är lätt att få ihop tiden. Det är ju inte bara loppet i sig det handlar om utan även en hel del träningstid som måste in i vardagspusslet.

Jag stretar emellertid vidare, invigde min löparrygga förra måndagen. packade den med ett par kg prylar och en banan och tuffade iväg på dryga 22 km.
Det funkarde superbra. Inga skavsår. Inga krämper. Lite trött i axlarna dagen efter men inget konstigt. Superskönt att det verkar funka så bra!

Det var lite av vart det... händer mycket på en dryg vecka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar