tisdag 15 maj 2012

Back on track!

Idag, ikväll, är det dags. Det är dags för starten av vårens löparäventyr. Under fem kommande tisdagskvällar kommer Vårgrymmen att genomföras. Vårgrymmen innebär ca 100 km löpning i huvudsak längs med Pilgrimsleden i Skaraborg. Vi var ett gäng som under hösten 2011 körde ett likadant race men då under namnet Pilgrymmen. Den gången sprang vi från Forshem till Kungslena. "Resan" den här gången går från Kålland till Varnhem. Planeringen och informationsspridningen kring Vårgrymmen har pågått ett tag så det ska bli skönt att det äntligen kommer igång.
Är du nyfiken på Vårgrymmen och kanske vill haka på? Läs då mer på Vårgrymmensidan.
_____________________________

Jag ser AXA i horisonten. Det där fjällmaratonloppet har fram tills nu varit väldigt avlägset men vid en titt i kalendern känns det som om det kommer allt närmare. I runda slängar återstår det 3 månader till starten den 11 aug. Förberedelserna hittills har fungerat bra men det jag behöver nu är större fokus på AXA specifik träning. Jag har tänkt mig fyra olika nyckelpass som ska förbättra mina möjligheter att genomföra AXA. Dessa är, distanspasset, långt och lugnt med rygga och medhavd energi. Backpasset, framförallt löpning utför behöver tränas. Myrpass, det väntas mycket mosse och myr och det kommer att vara sugande för benen. Det fjärde är styrka/rehab, jag har fortfarande behov av att jobba med mina vader och hälar samt bålstyrka.

Utöver dessa tankar har jag även försatt mig i ett bra träningsläge. Vårgrymmen inbokad kommande fem veckor. Efter midsommar väntar två veckor i Funäs och vecka 30 är jag anmäld till O-ringen. Om jag bara kan komplettera dessa träningsmöjligheter med mina nyckelpass har jag goda förutsättningar att komma väl förberedd till AXA.
______________________________

Det händer mycket på en vecka. Sedan 10MILA har det blivit sparsamt med träning, men det är enligt plan. I veckan har jag besökt Skövde Rehabcenter igen och blivit "utskriven", för ett år sedan kunde jag inte springa alls och nu klarade jag att genomföra långa natten utan att få problem.
Jag har sagt upp mig från mitt ena jobb och kommer framledes att jobba enbart med orientering igen. Toalettbygget har blivit klart och i lördags jag firade min 37:e födelsedag med att provskita den!
______________________________

Det som väntar nu närmast är en vecka med mycket träning/tävling. Ikväll Vårgrymmen och imorgon kör vi upp till Dalarna och EM i orientering. Där väntar tävling torsdag, fredag och söndag och sedan är det Vårgrymmen igen nästa tisdag.
Efter den här tävlingshelgen har jag tänkt att börja med den riktade AXA träningen igen. Back on track...:-)

1 kommentar:

  1. Det går säkert bra. Planen ser bra ut. Nu gäller det bara att Du håller Dig frisk och skadefri!!!
    pappa

    SvaraRadera