tisdag 10 april 2012

Sötsur segersötma

Ok, jag är ingen travkille. Det kan vi slå fast. Men ikväll var jag ändå där, på travbanan. Frun hade en prisutdelning att hålla och en VIP-biljett över, syrran var barnvakt och saken biff. Väl på plats handlar det ju en del om spel. Jag gillar att spela och det är rätt ok med trav, live. Inledningsvis gick det rätt kasst, loosade i de inledande tre loppen, men sedan vände det. Vann i lopp fyra, som också var det första på kvällens V5. Jag fixade ihop en egen V5 efter lite lyhördhet och gissningar. Loppen rullade vidare och jag fick in lite hästar här och där och V5:an höll sig levande. Till slut var det bara ett lopp kvar på den och jag hade inne de fyra första. Info kom om potensiell utdelning och dollaressen lyste i ögonen. Tills... vad f-n, jag skulle ju spela på nr 2, 8, 11 och 12 i sista loppet, men på bongen stod det 3, 8, 11 och 12. F-n, jag hade kryssat fel. Sa till frun "- Nu ska du se att den där 2:an springer och vinner". Jag våndades som ett svin i slakttransporten. Vände på steken, och sa "-Men om 3:an vinner, som jag inte tänkte spela på, så är det ju en skräll och det ger bättre utdelning..." Våndades ännu lite mer... Gick iväg till spelluckan och satte en slant på 2:an som vinnare, bara ut ifall att.
Loppet startade, favoriten, 12:an, gallopperade bort sig i starten, 2:an tog ledningen (givetvis). I sista kurvan kom emellertid 3:an farande, upp jämsides med ledaren, såg grymt stark ut!
...galopperade, tappade mark, men kom snabbt i trav igen och tog åter upp jakten. In på upploppet, 2:an i ledning, 3:an och 11:an (som jag också hade) kom jagandes och allt närmare.
Men det räckte inte, 2:an höll undan. 11:an tvåa och 3:an 3:a.
Visste inte om jag skulle jubla åt min vinst eller sörja mitt misstag. OM, jag säger OM, jag hade kryssat som jag hade tänkt, alltså 2:an i sista loppet hade segerpengen varit lite mer än den dubbla, men nu fick jag ju i alla fall in vinnaren på vinnare och kunde kamma ut en slant och gå hem med plus.
Sötsur segersötma, var ordet.
Bortsett från felkryssandet är jag ändå rätt glad över att ha prickat in alla hästarna men naturligtvis bitter över att ha kryssat fel... samtidigt nöjd över en pluskväll på travet. Så brukar det inte bli.
__________________________

Gjorde tävlingsdebut i orienteringsskogen igår också. TSOKs tävling, H35. Det gick så där. Lite för många misstag och en och annan bom. La säkert bort 5 minuter under banan. Är ändå rättså nöjd. Löpningen kändes bra och det var inga problem att orka hela banan. Nästa tävling får det bli lite mer fokus och lite mer tempo från start. Och, jag byter nog joggingdojorna mot OL-skorna och toppluvan mot pannband.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar