måndag 23 juli 2012

Så nära men ändå...

Idag var det dags för Oringens etapp två och det var medeldistans som gällde. Jag kände mig grymt sugen på väg till start och var förvånansvärt stark i benen. Det här skulle gå bra!!!
Inledningen av banan gick galant. Jag fann ett kanonvägval till första kontrollen och plockade tvåan och trean snyggt och snabbt. Sedan nyttjade jag samma stråk som till ettan när jag sprang mot fyran. Allt funkade bra och jag hade (mitt tycke god fart). Sedan strulade jag lite till femman och lite igen till sjuan men de två misstagen kan inte ens räknas till 30 sek ihop. Åtta, nio, tio och elva låg som på räls, inga problem. Mot tolvan så, klockren orientering och uppför höjd kanten och där skulle jag ha min grop... men vad nu? Hygget? Såg visserligen en kontroll ute på hygget i en grop men insåg att jag hade kommit lite för långt. Jag vek av körde lite mer höger längs med hygges kanten. Nådde upp till ett skogshörn, här skulle det kunna vara... men inte, vad nu då, fan... Såg en skärm och köttade dit. Det var ju inte min och jag hade svårt att läsa in mig var den kunde sitta. Men så, aahhh, den måste sitta på åsen. Tillbaka igen, passerade kontrollen på hygget, hittade en ny skärm, inte min. Var satt den här då??? Måste vara den lilla sänkan. Så, lugn nu, noggrann kompass och, upp på höjdryggen igen, och där, kontrollen på hygget igen, i blickfånget. Jag sprang dit och kollade den med, även om jag var rätt säker på att det inte var min då min skulle ligga i skogen och inte på hygget. Men va fan, kodsiffran stämmer, det är min. Kollar på kartan, fattar inte, stämplar och tar riktning mot nästa. Tio meter från kontrollen... aha, det var ju en kartjustering vid start med nya hyggen inritade. SÅÅÅÅ surt! Jag hade den ju, det skulle vart en spik till under dagens superlopp. Helvete.
Köttade på de sista kontrollerna och bommade inget.

Ja, det var dagens skogsäventyr det. Har haft svårt att smälta misstaget då det var osedvanligt surt och det enda under dagens annars riktigt bra orienteringslopp. De vann min klass på 29 min och jag hade 39. Bommen kostade 4 så 35 hade varit dagens resultat om jag bara kollat kartjusteringen bättre och kommit ihåg att det skulle finnas lite nya hyggen här och där. Surt.

Nu laddar jag om för ett nytt, prickfritt, lopp imorgon, så får vi se hur det går :-)

1 kommentar: