fredag 16 augusti 2013

Löparglädje i Valle

En vanlig torsdagskväll, en kväll som igår.
Efter att ha snörat på mig "vägvantarna" (läs om Merrel road gloves i tidigare inlägg...) och fått med frugan på tåget styrdes familjebilen till det närmaste löp-paradiset vi har i nejden. Valle. Vi parkerade bilen vid Öglunda kyrka och sedan bar det av. Första kilometern är tuff. Uppför hela vägen. Men oj vad vacker. I Jättadalen går den lilla stigen först längs med en liten bäck nere i en djup bergsklyfta för att sedan leta sig upp längs med klippkanten och ända upp till toppen av Billingens bergssida. Där blir bäcken ett vattenfall och utsikten bedårande. Vi tar en liten paus för att njuta av utsikten innan det bär iväg igen. Kilometrarna som följer går på härlig skogsstig, växelvis lite trixigt men emellanåt finns det också möjlighet att sträcka ut lite mer. Mina ben trummar på och genom skosulorna känner jag varje ojämnhet, varje rot, varje sten. Jag har bra grepp och hög frekvens. Vänder om ett par gånger för att möta mitt löparsällskap. Hon säger sig ha en tung dag men jag behöver inte springa många meter innan hon dyker upp bland grenarna.
Snart bär det av nedför berget igen. Stigen övergår till ett gammalt traktorspår. Det är vältrampat och ser mer ut som en tvåfilig löpstig. Vid något tillfälle kommer jag på mig själv att bara njuta. Omgivningarna är trolska och när jag passerar genom ett skogsområde där leden övergått till stig igen påminns jag om vandringen i Tiveden förra sommaren. Det är lika vackert här. Lika härligt.
Vi fortsätter längs med sluttningen och passerar genom vildvuxna ängsmarker där en flock hästar släpps lösa i ett stort område. De bryr sig inte om oss och vi trampar vidare. Stigen är liten nu. Sommarens växlighet har letat sig över den trampade stigen och för varje steg smeker gräs och blomster benen. Det är frihet. Passerar en liten porlande bäck, där får vi springa några meter på spänger innan jorden åter möter skosulan. Några hundra meter innan löprundan avslutas når vi ut på en liten grusväg, den tar oss de sista höjdmetrarna ner mot kyrkan och vår parkerade bil. Lite vatten, lite stretch följs av hemresa.
Fem-sex kilometer av löparglädje hoppade också ner i bagaget och följde med mig hem. En vanlig torsdagskväll, en kväll som igår.

Hitta till Valle, ta löpningen till naturen?
Ledkarta för Valle
Under våren 2013 var vi ett gäng som sprang/cyklade lite olika rundor i Valleområdet under det som kallades Valle trail tour. Nedan finner du de turerna.
Förslag på löprundor

God tur!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar