måndag 22 april 2013

Tennisbollen, höftens bästa vän?

Under veckan som gått har jag varit iförd träningskläder och löparskor/orienteringsskor vid inte mindre än fem tillfällen! Tre riktiga löppass, om än korta, och två "pass" med ungarna. Är jag hel och frisk nu då? Nej, inte på långa vägar. Vid samtliga tillfällen känns det rätt kasst, framförallt i höften, men även lite ont här och där. Till viss mån kan säkert "otränad" tillskrivas symptomen så därför känns det rätt ok ändå. Så när som på höften. Den oroar ordentligt.
Efter passet igår, eller egentligen under passet igår, kom jag emellertid på en ny idé. Eller ny, nä, en gammal idé som jag inte provat för höften. Att sitta på en tennisboll. Jag körde det vid något tillfälle för hundra år sedan eller så, kommer inte ens ihåg vad det var som strulade då, eller om tennisbollsmetoden funkade. Men nu griper jag efter alla halmstrån som finns, eftersom tiden börjar rinna ut, om det ska bli nått AXA. Så, väl tillbaka efter den 6,5 km långa (!) löpturen rotade jag fram ett par tennisbollar ur förrådet och körde igång. Det hela går alltså ut på att men egentyngd "punktmasserar" de ömmande zonerna. Ser nog rätt märkligt ut och det var stundtals rätt så smärtsamt. Resultatet då? Man ska ju inte ropa "hej", det har jag lärt mig vid det här laget, men det kändes som det gjorde mer nytta än skada så jag tänker fortsätta och se om det kan ge någon effekt på sikt. Drömmen är ju att kunna springa problemfri igen, så kan tennisbollar hjälpa till på vägen är de välkomna in i mitt liv.

Men varför sprang jag så mycket (många gånger) förra veckan? Jag får väl säga som det är, det lindrar mitt dåliga samvete för att jag inte cyklat. Alls.

Avslutar med ett par beslut.
Jag ska springa liten orienteringstävling på onsdag kväll (mest för kul)
Jag ska inte springa stor orienteringstävling på lördag/söndag
Jag kommer inte springa "spring för livet" den 1 maj
Jag kommer inte medverka på 10MILA den 4-5 maj
Jag kommer cykla HalvVättern den 9 juni (15 mil Racer)
Jag kommer "bada" Halvsimmet i Vansbro den 5 juli (1,5 km)

...och några obeslut
Jag funderar på att cykla Billingeracet den 11 maj (3,5/7 mil MTB)
Jag funderar på att cykla Cyclassic på Kinekulle den 25 maj (7 mil Racer)
Jag funderar på att cykla Tranrikesrundan den 2 juni (10 mil Racer)
Jag funderar på att cykla Oxtrampen på Kinnekulle den 6 juni (7 mil Racer)

Jag funderar också på att köra ett nytt Trailrunning äventyr ala Pilgrymmen/Vårgrymmen i maj fast lite nerskalat och med fokus på vackra Valle och lite kortare löpalternativ, typ mellan 8-18 km. Se exempelvis Vårgrymmen om du vill veta mer om vad det handlar om. Valle Trailtour 13....?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar