söndag 24 februari 2013

Mer läsvärd blogg?

Mitt arbete innefattar mycket skrivande. Det kan vara allt, inbjudningar, projektansökningar, avtal, webbartiklar, utbildningsmaterial, kursbeskrivningar och ja, allt möjligt. Men jag skriver också ganska mycket i en tidning som vi ger ut fyra gånger om året och när det är som mest aktuellt är det mycket intensivt skrivande som gäller.
Sedan skriver jag ju på den här bloggen och på min funbeatblogg också. Sammantaget mycket skrivande...

Men det är ju kul. Det är roligt att skriva, jag gillar det och av den anledningen kollade jag med min arbetsgivare om möjligheten att få förkovra mig lite. Det fick jag klartecken för. Så nu har jag precis börjat en utbildning. En utbildning i journalistiskt skrivande. Det är en distansutbildning som folkuniversitetet erbjuder och passar mig fint eftersom jag då kan utföra uppgifterna när det ges möjlighet. Mer om kursen finns här.
Kursen håller på fram till våren och förhoppningsvis kommer jag bli lite bättre på att skriva, att uttrycka mig i ord och meningar. Det är i alla fall meningen. Kanske blir Oblog mer läsvärd framöver... vem vet?

Jag har faktiskt redan gjort den första lilla uppgiften som gick ut på att skriva ett porträtt av sig själv, i tredje person. 2000-2500 tecken. Nedanstående är inskickat. Återstår att se vad responsen blir...

Det senaste kring träning och den stundande HalvVasan finner du på min funbeatblogg.


"En fullblodsvästgöte med båda fötter­na i skogen. Här har ni honom, Magnus Sundmark, 38, från Skara. En ung man i sina bästa år.
Född och uppvuxen i det lilla samhället Ar­dala strax utanför Skara, men fostrad i sko­garna runtomkring. Magnus är orienterare sedan barnsben och har ägnat större delen av sitt liv åt sporten. Sedan ett par år till­baka är det till och med orientering på heltid som gäller eftersom Magnus numer arbetar som konsulent på Västergötlands Oriente­ringsförbund.
- Jag har levt med idrotten sedan 4-årsåldern och har svårt att finna någon god anledning till att byta spår, konstaterar han lugnt och ser ganska nöjd ut.

Och vem skulle inte vara det. Magnus är en av de som lyckats få arbeta med sin hobby, men så har det inte alltid varit. Yrkesbanan inleddes istället med en säljkarriär inom af­färssystemsbranschen. På fyra år gick han från extrasäljare, via gruppchef till försälj­ningschef.
- Ja, det är en riktigt intressant kar­riär. Utan utbildning kring varken data eller ekonomi lyckades försäljningen ändå förvå­nansvärt bra, kommenterar Magnus

Han stannade ett par år till inom affärsvärl­den men resandet och tiden iväg från den då tillökade familjen fick honom att byta bana. Eftersom han under ett par års tid ut­bildat sig till idrottspedagog sökte han sig till idrotten och fick, passande nog, erbju­dandet att arbeta som konsulent i Väster­götlands Orienteringsförbund.

Men även om orienteringen spelar en cen­tral roll i Magnus liv så är det långt ifrån allt. Familjen bestående av frun Jenny och döttrarna Dea och Tuva, 9 och 8 år gamla, finns alltid i första rummet och tillsammans förgyller de ofta vardagslivet med diverse upptåg. Allra bäst mår familjen när de styr kosan till stugan i Funäsdalen, där Jenny fak­tiskt är uppväxt. En vecka på vintern fylld av skidåkning, både utförs och slättförs, och två veckor på sommaren med vandring, klättring, paddling, fiske, brukar det bli. Det är aktiva dagar men Magnus har på senare år funnit ro i torrflugefisket som han menar är riktigt bra i trakterna kring Funäsdalen.

Magnus gillar att träna, framförallt oriente­ring, men också andra uthållighetsidrotter som löpning, cykling och skidåkning. Han gil­lar också att anta utmaningar och det resulte­rade i att han 2012 sprang AXA Fjällmaraton. 43 km fjällöpning över tre fjäll. En bedrift han tänkt sig göra om även 2013.
2013 kommer även bjuda Magnus på ännu fler utmaningar. Han har blivit antagen som en av fem utmanare i RunnersWorld och Fun­beats satsning ”Minutmaning”. Det innebär att han kommer att coachas inför samtliga lopp i en Svensk klassiker.
- För mig är det är svårt att säga nej när spännande och roliga utmaningar dyker upp. För mig kommer det dock vara Halvklas­sikern som gäller. Det passar emellertid yp­perligt eftersom jag har varit skadad sedan i november och inte kunnat springa ett enda steg utan att få ont. Men det kommer gå fint. Det är jag säker på, avslutar Magnus och sik­tar in sig på starten i HalvVasan nu på tis­dag."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar