torsdag 31 januari 2013

Sportnytt XL

Jag har börjat störa mig en del på SVTs Sportnytt. Det är rätt märkligt egentligen för jag gillar ju sport. I princip all sport. Men kanske är det just det som är problemet. I Sportnytt visas så mycket annat dravel än just sport. Visst det handlar om sport/idrott, och om personer som sportar/idrottar, men det blir allt mer tabloidjournalistik där man ibland söker mer skandaler snarare än prestationer.
Vi kan ta Armstrong, som exempel. Den där cyklisten som var lika ren som en frigående gris i Dyngköping. Visst ska dopning uppmärksammas och dopare jagas, fällas, dömas och glömmas bort. Och visst är det rätt att förmedla fallet Armstrong. Men när en sån nyhet tar upp tid för annan idrott i flera kvällar i rad, då undrar man ju. Vad f-n, jag vill ju se idrott, sport, jag vill inte höra mer om den där trampnissen. Jag tycker inte det är värdigt. Det är i princip ett hån mot andra idrotter och idrottare att idrottsskandalerna får sån plats.
Ett annat exempel är det där hockeyslagsmålet för ett någon/ra vecka sedan, där två hockyspelare slog varandra blodiga. Först visades händelsen en gång. Sen handlade det om att en polisanmälan var gjord och slutligen handlade det om att polisanmälan dragits tillbaka eftersom det handlade om idrott. Är det verkligen den idrotten, de "prestationerna" som ska lyftas fram? Vad skickar det för signaler till ungdomsleden och juniorhockeyn? 
Det här med hockeyn är ju rätt kul annars. Det är ju liksom två sporter i ett. Först spelas hockey...tills domaren blåser i pipan... då blir det boxning, tills domaren blåser igen och då får de som slagit vila en stund innan det är dags att slåss ige...jag menar spela hockey igen.

Jag stör mig också på den relativt enahanda rapporteringen i sportnytt. Visst, det är så, vi har några stora idrotter som bör ha mer utrymme än andra och så kan det få vara. Men, jag stör mig på att de envisas med att nyttja en rejäl stund åt kvällens hockey i Sportnytt när hockeykväll tar vid direkt efteråt. Vad är det för nått? 
Nu, var jag på hockeyn igen. Det var inte meningen. Det är likadant när det gäller fotboll när den säsongen är igång och Fotbollskväll hägrar. Då ägnas ändå även Sportnytt tiden åt fotboll. Varför då? Redovisa resultaten och hänvisa till Fotbollskväll för de som vill se bilder och höra snacket. Skriver jag det här enbart för att vara kritisk. Nej, för möjligen hade både hockyekväll och fotbollskväll blivit mer intressant att titta på om inte man redan fått en snabb titt i Sportnytt. Dessutom hade ju Sportnytt kunnat innehålla mer inslag om mycket annat också.

Jag stör mig också på det stora fokuset på internationella idrottare och internationella idrotter. Jag vill se svenska idrottare, lag där svenskar spelar, jag vill att det i större utsträckning ska handla om svensk idrott.
Praktexemplet i den här kategorin var för ett par veckor sedan när Serena Williams spelat hem Australian Open för damer. Sportnytt gjorde ett rejält inslag. ...ett inslag om en amerikansk idrottare i en sport där bäste svensk (svenska) är så långt ner på världsrankningen så de knappt få vara med och spela i de stora turneringarna. Varför då? Jag ser hellre de där inslagen som var för ett tag sedan. Då visades ett par inslag om hur svensk tennis skulle ta sig tillbaka till världstoppen.

Men varför ser jag då på Sportnytt överhuvudtaget? 
Jamen, vad finns det för alternativ. Jag är ju en svältfödd idrottsromantiker som älskar idrott. Jag måste ju se ju!
Det endaste lilla, är att jag önskar att jag fick se mer svensk idrott, mer nationell idrott, mer variation, fler prestationer, fler svenska stjärnor i mindre idrotter, jag vill se mer badminton, segling, fäktning, judo, simhopp, armbrytning, multisport, konståkning, kanot, basket, boxning, bandy, och vad som helst faktiskt. Dock ingen mer hästhoppning... :-), nej bara skoja, de kan få vara med de också. 

Egentligen skulle de kunna ha kvar Sportnytt precis som det är, men ha ett program till där annan idrott fick plats. Där vi fick möta andra idrotter och andra idrottare (än för fjärde kvällen i rad får reda på vad Zlatan tycker om sin nya klubbkamrat, eller tränarens utspel, eller det senaste målet, eller kommande motståndare, eller vilken färg det ska bli i det nya barnrummet...).
Ett bredare sportprogram helt enkelt, med nationell idrott i fokus. Det hade i alla fall jag tittat på. Ett nytt Sportnytt liksom. Sportnytt XL - med mer för fler!

Skrev på minutmaning om dagens träningsbravader också. Läs om det här


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar