måndag 14 januari 2013

Dags att ställa skorna på hyllan?

Träningskorna på skohyllan? Nä, inte jag, inte mina. Mina dojjor är förpassade till en pappkasse. Det ser egentligen ut som en påse med skräp men innehåller så många drömmar. Det är en blanding av löparskor, orienteringsskor och så förståss, AXA-dojjorna... Drömmar om träning, form, flyt och fart!

Det var för nästan två år sedan nu, när det Sundmarkska flyttlasset gick, som det rätt tidigt stod klart att träningsskorna inte skulle få plats bland de andra. De blev utanför direkt. Man kan tycka, om man är jag, att de borde få stå framme. Längst fram och glänsa. Glänsa av ännu ej intorkad lera och lort. Stå där och överglänsa promenadskor, stövlar, vardagsskor och snyggedojor vars ändamål kanske inte är obetydligt i sig men obetydligt i jämförelse med det som papperspåsens drömfyllda skoinnehåll kan ståta med.
Här har vi dom... längtande, drömmande dojjorna!
Jag byggde faktiskt ett skoställ. Ett par veckor efter inflyttandet, när en paus i renoveringsarbetet infann sig, byggde jag ett nytt skoställ till mina träningsskor. Det fick visserligen inte ta plats vid finentrén men väl innanför dörren till groventrén. Tre våningar och svart. Ursnyggt! Perfekt balanserat i höjd och med ett djup som passar stl 41. Där hade jag mina drömmar stående när de inte var ute och försökte hjälpa mig att förverkliga en och annan. Men inte heller här blev de kvar. Tids nog utkonkurrerades träningsskorna till förmån för allehanda kängor... vinterkängor, vår-och höstkängor och dessutom vandrarkängor. Dessa visserligen med både lort och lera och i och för sig även med vissa drömmar inkluderade men inte som träningsskorna som ändå återigen blev uförpassade till pappkassen. Där ligger de nu, som skräp, som uttjänta. Drömmar som falnar och med mil som inte blir sprungna. Många av dem har många mil kvar i sig, jag ger mig fasen på att de vill ut. Det vill de. Skorna ligger där, i påsen, de kvider, de vädjar, de önskar, de drömmer. De drömmer liksom jag om att återigen bära drömmarna i träning, i form, i flyt och i fart!

Tids nog, tids nog så... tar en vända till till badhuset, till min borg, men, tids nog, så ska vi ut och drömma igen. Jag och mina skor. Undrar om det då inte är dags för lite omprioriteringar i skohyllan också...

4 kommentarer:

  1. Vad poetiskt! Mycket fint skrivet :-)
    /Elin

    SvaraRadera
  2. Tack Elin :-)
    Tog mig till badhuset idag, räknar varje besök där som ett steg närmare "comebacken" i löparskorna.

    SvaraRadera
  3. Det låter inte så bra Magnus, är det någon typisk orienteringsskada? Kämpa på med rehab :) Jag hänger gärna med dig på Axa 2014 eller 2015. /PW

    SvaraRadera
  4. Det verkar gå åt rätt håll faktiskt och det är positivt. Gör det lättare att faktiskt sköta rehabträningen. AXA 14 eller 15? Jo, det får vi se, först ska det springar 2013 och sedan kanske det är nya utmaningar som väntar framöver... Keb Artic Run, kanske???

    SvaraRadera