tisdag 1 januari 2013

Annelies ord är lag!

Den första januari 2013. På den gröna gräsmattan utanför ligger ett par potatisar kvar som tillsammans med ett par kvistar utgjorde snögubbarnas näsor och armar. Snön som legat i en månad har töat bort på ett par dagar och avslöjar också att katterna i grannskapet hållit sig sysselsatta med leveranser på hög under de senaste veckorna. Skidåkargnistan i min löparsugna kropp lider. Tanken om att låna hem ett par rullskidor förefaller otroligt nog som alternativ. Senast rullskidor bar min kropp framåt var nog någon gång i början av 90-talet.

Rehabträningen går bra men känslan i höft och hälsena är densamma. Har dock bestämt mig för att inte bara lyssna på min kropp utan även lyssna på Annelie. Annelies ord kommer vara lag tills dess att löpning kan genomföras smärtfritt igen. Annelie är sjukgymnasten som har fått den utmanande uppgiften att få i ordning på den här gubbens löparproblem. Hon har gjort det förr och förhoppningsvis gör hon det igen. Hittills har jag gjort Rehabövningarna en gång om dagen, men nu blir det dubbelt upp de kommande 10 dagarna fram tills det är dags för återbesök.

Det är den första januari och hela 2012 är förbi. Det var ett år med många godbitar. Förutom AXA Fjällmaraton sprang jag även för första gången långa natten på 10MILA. Till höjdpunkterna hör också vårens löparäventyr Vårgrymmen.
Jag använder Funbeat för att registrera min träning och summerat ser träningsåret 2012 ut som diagrammen till höger visar.Det blev nästan 1400 km och 240 h, vilket ger ett snitt/vecka på ca 27 km och 4,5 h.
Cirkeldiagrammet visar att 30% var löpträning och andra hyffsat stora delar blev det av t ex Övrig kondition/styrka som bl a innefattar MER-träning och naturligtvis orientering.

När det gäller statistik så kan jag lätt grotta ner mig i det. Tycker att det är rätt kul. Men det är också bra för att summera läget i stort och göra en bra plan för nästa träningsperiod. Nu begränsar ju skadeläget mina möjligheter en del men jag håller fast vid att det är så mycket bättre att vara skadad än sjuk, för det går nästan alltid att finna former för träning som funkar. Kan också notera att jag egentligen inte kunde börja träna ordentligt för AXA 2012 för än i mitten av februari i år, eftersom jag var sjuk i större delen av januari, så än finns det gott om tid.

Det är ju som sagt den första januari och det är väl också egentligen läge för ett nyårslöfte. Det känns emellertid lite omotiverat att ge några prestationslöften till sig själv men det utgångsläget som råder. Men ett par inledande ambitioner har jag tänkt att delge.
1. Bli skadefri, dvs Annelies ord är lag.
2. Nå matchvikt igen, dvs god "kosthållning" i minst 3 månader.
3. Hålla uppe träningsvolymen, dvs hitta flera alternativa träningsformer.
För att "komma på bana" inför AXA behöver jag nog lyckas med dessa tre... då kan 2013 bli ett minst lika bra år som 2012, med ett par nya härliga utmaningar att bemästra.

Jag har även uppdaterat mina foton på Picasa, lagt in ett nytt album med bilder från 2012. Ni hittar det via länken här till höger.

Passar också på att önska dig ett gott nytt år och ett härligt 2013! Hoppas vi ses i löparskorna inom kort!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar