tisdag 21 februari 2012

Det har börjat...

Nu har startskottet gått. Det riktiga startskottet. För satsningen mot AXA alltså. Just nu är det drygt 171 dagar kvar till start.
Nyss hemkommen från fjällveckan, där jag fick ett par skidpass i benen, är jag nu hel och frisk och kan träna igen. Det har ju varit lite si och så med det sedan i julas.

Under veckan i Funäs förkovrade jag mig i lite läsbart om träning. Läste en bok om uthållighetsträning (lämpligt va?) och förvånades över mängden träning som de föreslog skulle ske i den lägsta intensitetszonen. 70-80% av träningstiden skulle genomföras med så låg intensitet att det för min del handlar om ett pulsspann på 120-145 slag/minut. Det är riktigt lågt det. Tror inte att jag har några löppass med så låg medelpuls registrerat. Det skulle väl möjligen vara MER-träningarna men där är ju intensiteten väldigt varierande under passet.
Tanken framöver är iaf att försöka köra en del riktiga fispass (till skillnad mot fyspass alltså) för att se hur det funkar. Kankse kan det ge en överraskande god effekt. Vet ju sedan tidigare att ett antal tvåtimmars rundor med barnvagn faktiskt gav effekt.

Igår provsprang jag ett kort pass i fisfarten, känns ungefär som att jogga till start. 8,5 km på 51 eller något sånt. Idag var det ett MER-pass igen och det funkade faktiskt rätt bra. Tog i lagom mycket och hade inte ont någonstans. Är dock lite stel i höfterna nu efteråt men de ska ju stärkas med rehabövningar framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar